Stockfoto's op je website zijn professioneel en niet duur

Stockfoto’s bieden je mooie illustraties voor relatief weinig geld. Ben je niet in staat zelf de goede foto’s te maken die je wilt, kun je je geen beroepsfotograaf veroorloven en vind je op Google niet de foto’s die je zoekt, grijp dan naar stockfoto’s.

Websites voor stockfoto’s (stock = op voorraad) zijn er te kust en te keur. Soms moet je er voor betalen, soms ook niet. Er zijn gratis sites voor stockfoto’s, maar daar zitten ook betaalde foto’s tussen. Kijk dus goed, welke je uitkiest. Stockfoto’s worden door beroepsfotografen gemaakt en zijn vaak verbonden aan bepaalde situaties of onderwerpen.

Professionele foto’s voor een lage prijs. Mooier kan haast niet… Maar wacht even, bedenk wel dat de foto die jij als ‘symbool’ voor ‘dienstverlening’ wil gebruiken, misschien al door twintig anderen in Nederland ook voor dat onderwerp wordt gebruikt! Dat is meteen het grote nadeel van stockfoto’s: ze zijn voor iedereen en iedereen maakt er gebruik van.

Paar euro

Een ander nadeel is dat de gratis foto’s meestal niet zo mooi zijn als de betaalde foto’s. Op zich wel logisch, maar je moet je dat wel realiseren. Als je een paar euro kunt uitgeven voor een mooie foto, koop er dan liever eentje. eurotekenVoor €3,00 à €4,00 heb je al mooie grote foto’s voor bijvoorbeeld je header. Voor kleinere foto’s betaal je minder.

Let wel, als je een stockfoto eenmaal hebt gekocht, kun je hem blijven gebruiken. Dus als je over een klein budget beschikt, vervang dan langzaamaan de gratis foto’s voor betaalde. Eén voor één, dat moet toch lukken. Anders is je business so wie so ten dode opgeschreven!

Omdat er veel sites met stockfoto’s zijn (google lekker op ‘stockfoto’ en je wordt overspoeld), is de keuze groot en kun je misschien door de bomen het bos niet meer zien. Bepaal daarom voor je in die sites duikt, welke onderwerpen van een illustratie moeten worden voorzien. In het wilde weg een beetje shoppen is wel leuk, maar erg onoverzichtelijk en de kosten tikken intussen leuk aan.

Onderwerp wijder zien

Ondanks die grote keuze kan het toch nog zo maar voorkomen dat jouw (idee bij een) foto er niet tussen zit. Dat is frustrerend, dus probeer het onderwerp wat wijder te zien. We gaan naar ons voorbeeld van strandhouten meubelen. voorraad website foto'sDe eigenaar van de website wil in zijn header niet een meubel hebben, maar iets met strandhout… die meubels, die komen wel. Wat kan hij nu doen? Hij kan kiezen uit een foto van:

  • Detail van een van zijn meubels – strandhout zonder meer
  • Een strand langs de vloedlijn met wat wrakhout – strand (hout)
  • Een zeemeeuw op een houten paal of een stuk hout – strand (hout)
  • Alleen maar strandzand, al dan niet met schelpen – strand
  • Een detail van welk soort hout ook – hout
  • Een stoel helemaal begraven in zand – strand (meubel)

Enzovoorts. Het gaat er om dat je dus niet in je ene idee blijft hangen als je niet de juiste foto tegenkomt. Zie het ruim, wees creatief! Daar komen de leukste illustraties uit voort, die jouw website net dat tikkeltje aparte geven, ook al is het een stockfoto waar je een paar euro voor hebt neergeteld. Dan ben je misschien wel de enige in Nederland die aan dat ene thema die foto koppelt!

Heb jij leuke ervaringen met stockfoto’s? Heb je tips om de blik op ‘ruimer’ te zetten in plaats van op ‘tunnel’? Welke stockfoto-websites gebruik jij? We zijn heel benieuwd!

Scroll naar boven