Nofollow is handig attribuut om spammers te weren

Je website wordt bezocht en je blog, gastenboek of forum wordt eveneens frequent aangeklikt. Mooi! Zo moeten we het hebben! Maar je wil natuurlijk wel voorkomen dat daar spamreacties in komen te staan. Want daarmee krijgt de reputatie van je website een behoorlijk knauw. Nofollow is hier de oplossing voor.

Als je bezoekers commentaar geven op je blog of forum, of een nieuwe thread op je forum of in je gastenboek aanmaken, moet die kraakhelder en fris zijn. Jij wil niet dat mensen misbruik maken van de goede naam die jij met veel zwoegen hebt opgebouwd. Lekker meeliften over andermans rug zeker. Nou nee, echt niet!

We gaan naar “Strandhouten meubels voor iedereen”. De eigenaar van de website heeft daar een blog waarin hij nieuwtjes brengt over modellen, meubels die tijdelijk niet leverbaar zijn, vertraging in de levering, een kerstactie, een zomeraanbieding… Het blog biedt de bezoekers de mogelijkheid om te reageren. Dat is leuk, immers. Dat geeft een interactief beeld en het hele internet is bedoeld om interactief te zijn.

Regelmatig reacties

Er zijn ook regelmatig reacties van bezoekers of klanten te lezen. Opeens verschijnt er bij de aankondiging van een kerstactie een spamreactie als deze:

“Hey! Leuke site is dit. Mooie meubels ook. Kijk ook eens naar mijn meubels www.stalenstoelen.eu.”

Blij met deze reactie? Dacht het niet… Spam! Weg met die link! Bovendien zijn die stoelen lelijk en van slechte kwaliteit, weet je als meubelman. Achter die link van de spammer kun je het attribuut “rel=nofollow” plaatsen. Daarmee geef je als het ware aan Google door dat deze link door niemand mag worden gevolgd. Google brengt jou dan niet in verband met die foeilelijke gammele stoelen. Reputatie gered!

Werk je met WordPress dan hoef je bij de Attributen alleen maar bij “rel” het rondje “nofollow” aan te vinken. Veel andere blogsoftware heeft die mogelijkheid al automatisch ingebouwd. Zo niet, dan stel je het even handmatig in. Jij bent baas over je inhoud, en jij beslist.

Reacties filteren

Een handige manier om ellende van deze aard te voorkomen is de commentaren tevoren te bekijken en als er geen spam in staat, spamop de Enter knop te drukken. Hele negatieve, nergens op gebaseerde reacties kun je op die manier ook filteren, al zou je natuurlijk nooit gefundeerd commentaar moeten weigeren. Daarmee maak je jezelf ongeloofwaardig. Balans op je website is een mooie zaak. Ook kun je vaak de mogelijkheid van een Captcha inschakelen. Je weet wel, van die
raar geschreven letters en/of getallen waarmee je moet aantonen dat je geen robot bent (die links en rechts spamberichten rondstrooit). Op die manier heb je alleen nog te maken met levensechte spammers.

“Nofollow” is dus een manier om je website te vrijwaren van ongewenste linken die gebruik maken van jouw goede naam. Je kunt zelfs je hele website laten voorzien van “nofollow”. Jij bent de baas over je eigen content van je site en met dit handige Attribuut blijf je dat ook. Wil je dat we je daarmee helpen, omdat je dit toch wel tot de categorie ‘websitefriemelen’ vindt behoren, dan doen we dat natuurlijk graag. Stuur ons even een bericht, dan gaan we aan de slag.

Heb jij wel eens zo’n fijne spammer in je blog gehad? Die jouw site misbruikt(e) voor zijn twijfelachtige waar of mening? Hoe ben je die te lijf gegaan? Niet met fysiek geweld, toch? Laat het ons weten, we gniffelen graag met je mee!

Scroll naar boven