Is jouw mobiele site goed te vinden?

Nu telefoneren en sms’en op een smartphone tot ‘ouderwetse bezigheden’ zijn bestempeld, is het belangrijk om bij te blijven. Want een smartphone, daar app je mee, daar bekijk je mobiele websites mee, daar betaal je mee, daar bestel je eten mee, daar boek je een voorstelling, een concert, of een vliegticket mee. Je doet er van alles en nog wat mee, maar telefoneren… nauwelijks. Al een paar jaar is het van belang je website ook mobiel toegankelijk te maken voor je bezoekers. Steeds meer internetverkeer vindt ook via de smartphone plaats, dus je zou wel gek zijn om achter het net te vissen. Je website moet dus ook in de mobiele lijst van de zoekmachines verschijnen als een potentiële klant of gebruiker naar jouw product of dienst opzoek is.

Twee problemen

Het verschil in grootte van het beeldscherm is groot, dus er moet wel een technisch dingetje aan te pas komen. Dat klopt. Veel sites zijn al wel ontworpen om ook op de mobieltjes goed tot hun recht te komen. Maar de zoekmachines hebben dan nog steeds een paar problemen. Twee, om precies te zijn: 1. de bot van de zoekmachine kan je site niet vinden, of 2. de bot van de zoekmachine heeft misschien geen toegang tot jouw site – en kan hem dus niet indexeren.

  1. Je mobiele site wordt niet gevonden – een bot van een zoekmachine moet lekker over je website kunnen kruipen (‘crawlen’ inmobiele site vaktermen) om alles eens goed te bekijken. Dan pas wordt een site in de resultatenlijsten opgenomen. Als jouw mobiele website net nieuw is, kan het zijn dat er nog niet is gecrawld. Geef aan de zoekmachines die jij belangrijk vindt even door dat je een mobiele site hebt, liefst met een mobiele sitemap.
  2. Je mobiele site geeft geen toegang aan de bot van de zoekmachine – er zijn mobiele sites die alleen maar mobiele telefoons toelaten. Dat is leuk voor het mobiel internetten, maar niet voor de bots van zoekmachines. Ze kunnen je zo niet vinden, dus je komt nooit op de ranglijst terecht. Om dat te verhelpen moet je alle software en hardware van gebruikers en de mobiele bots toegang verlenen.

Zo ‘open’ mogelijk

De grote zoekmachines geven alleen die pagina’s van een mobiele website weer die via een smartphone zijn te bereiken. Voldoet je homepage daar wel aan maar de rest niet, dan komt alleen de homepage in de resultatenlijst. Jammer, want juist in de volgende pagina’s worden je producten of diensten beschreven. De oplossing is dus om je mobiele sites zo ‘open mogelijk te maken of houden. Tablets en smartphones maken steeds meer de dienst uit, dus de eigenaren van websites moeten zich aan die trend aanpassen. Hun mobiele website moet op een kleiner formaat scherm goed te scrollen zijn. Ook moeten de zoekmachines de sites ook kunnen vinden. Wees bot ‘vriendelijk’, je wilt immers worden gevonden door de zoekmachines.

Juiste standmobiele site

Vind je het lastig om te controleren of jij alles wel in de juiste stand hebt staan voor de mobiele wereld, laat ons er dan even naar kijken. Het zou toch doodzonde zijn als je wel een mobiele website hebt, maar nooit tevoorschijn komt op een mobieltje, behalve bij al bestaande klanten… Hoe mobiel vindbaar ben jij? Is het voor jou belangrijk om in de resultatenlijst van een zoekmachine te staan of ga je er van uit dat mensen ‘je toch wel vinden’ via mondreclame of het onthouden van je URL? Hoe graag word je eigenlijk mobiel bezocht? Klim in je smartphone en laat het ons weten!

Scroll naar boven