Hoe mooi de foto’s die je zelf maakt of via Google vindt ook zijn, de meest fraaie foto’s krijg je natuurlijk als je een beroepsfotograaf huurt. Dan krijg je unieke foto’s van puntgave kwaliteit, precies wat je nodig hebt voor je website.
Stel je voor dat je foto’s van jezelf op de site wil. Met een beroepsfotograaf kun je een hele ‘shoot’ doen van jou achter je bureau, jou lekker relaxt, jou in de auto stappend, jou uit de auto komend… en ga zo maar door. Een serie foto’s over het thema: aan het werk voor u (de bezoeker van de site, de klant). Naderhand kies je een of twee van de leukste (en beste) uit voor je site.
Heb je specifieke producten die je wil laten fotograferen, dan kan de beroepsfotograaf ook daar een hele ris van maken. Jij kiest dan weer die foto’s uit die jouw product het beste presenteren. Misschien wil je voor elke webpagina wel een andere foto! In ons voorbeeld van strandhouten meubels zou dat zeker nodig zijn! Daar moet je eigenlijk elk product fotograferen…
Een die bij je past
Kies je een fotograaf uit, let er dan wel op dat het er een is die het soort foto’s kan maken die jij nodig hebt. Een goede portretfotograaf hoeft niet per se ook een goede ‘catalogus’ fotograaf te zijn. Waarschijnlijk zitten er in jouw omgeving wel een paar goede fotografen, en anders biedt het internet natuurlijk uitkomst. Een oproep via Facebook doet wonderen, net zoals een zoekopdracht in een zoekmachine: professionele fotograaf omgeving XXX. Of: professionele productfotograaf omgeving XXX. Of: professionele portretfotograaf omgeving XXX.
Wees niet schuchter als je een professionele fotograaf voor een paar uur huurt. Ga naar buiten en laat een paar leuke foto’s van je maken, al dan niet met je product(en). Geen standaardfoto die de buurman ook had kunnen nemen (met respect voor de buurman, natuurlijk).
Tijd en geld
Er zitten wel een paar nadelen aan het huren van een fotograaf. De foto’s maken kost tijd (maar dat is ook het geval als je ze allemaal zelf doet) en het kost geld. Je bent niet klaar met een paar tientjes per uur. Je kunt het financiële nadeel ondervangen door bijvoorbeeld zelf de productfoto’s te maken (als dat een heel rijtje is) en de aantrekkelijke, in het oog springende foto’s door de fotograaf.
De voordelen van een beroepsfotograaf zijn eigenlijk heel eenvoudig: unieke foto’s, hoge kwaliteit en precies zoals jij je foto’s wilt hebben. De voordelen wegen zeker op tegen de nadelen van tijd en geld. En je weet… een goede foto spreekt boekdelen, wat woorden je niet kunnen vertellen!
Ervaringen en tips
Het is misschien een beetje vreemd om voor je website een professional in te schakelen. Daarom de volgende vraag: wie heeft ervaring met een professionele fotograaf? Zo ja, hoe was die, positief, negatief? Heeft er iemand nog tips voor mensen die een beetje opzien tegen zo’n avontuur? Laat het hier weten, je helpt er mede-kleine-zelfstandigen mee. Want iedereen wil een website waar het bedrijf van af spat. Met mooie, unieke foto’s van hoge kwaliteit!