URL is een richtingaanwijzer

Een URL is een richtingaanwijzer van je website. Hoe duidelijker de structuur van de URL, des te gemakkelijker het is voor mensen die op zoek zijn naar sites met jouw diensten of producten. Als de concurrent een duidelijkere richtingaanwijzer heeft dan jij, gaat de bezoeker daar eerder naar toe dan naar jou. Logisch…

Staat er in de resultatenlijst van de zoekmachine onder de titel van jouw site een eenvoudige URL, dan zijn mensen geneigd die aan te klikken. De website Strandhout Meubels Voor Iedereen heeft dus in zijn URL voor de kastenpagina iets staan als www.strandhoutmeubelsvooriedereen.nl/producten/kasten. Daar is geen woord Frans bij.

Abracadabra

Anders zou het worden als de link naar een van jouw kastenpagina’s er zó zou uitzien: www.strandmeubelsvooriedereen.nl/directory/4B/K324-sm. Alleen jij weet wat daar staat, voor anderen is het abracadabra. Voor jou is die beschrijving logisch omdat hij met jouw inventarislijst overeenkomt. Maar de (ro)bots die over de websites crawlen (kruipen) zijn hiervan niet onder de indruk en slaan jou over. Want degene die strandhout kasten zoekt, is met zo’n formule in de URL niet geholpen.

Bovendien wil je graag dat jouw bezoekers jouw links delen met vrienden en familie. Als jouw URL, jouw link, duidelijk en fris is, dan zijn bezoekers eerder geneigd je link door te geven aan anderen. Beter kun je het niet hebben; hoort zegt het voort is de beste manier om je in de kijker te spelen. Met dank aan je klanten!

Als voornaamste regel geldt dus dat je in je URL woorden moet gebruiken, www.standhoutenmeubelsvooriedereeen.nl/kasten/kasten/kasten.

Slaat nergens op en zoekmachines zijn er niet blij mee.

HERSCHRIJF DE URL

Het kan best zo zijn dat de URL van een van je pagina’s niet overeenkomt met de hierboven gegeven tips. Omdat je de titel van de pagina anders hebt genoemd, bijvoorbeeld op de strandhouten meubels website: “Goed om te weten…” Zo’n paginatitel komt in je URL te staan, maar zegt de zoekende op internet niets. Goed om te weten, alles is wel goed om te weten, toch? Maak van de URL dan een duidelijke richtingaanwijzer, bijvoorbeeld: “onderhoud strandhout”, als dat de inhoud van die goed-om-te-weten-pagina is. En laat die herschreven URL dan via een speciale 301 code naar jouw goed-om-te-weten-pagina gaan.

Klinkt dat allemaal als ingewikkeld gehannes? Niet als je er met je gezond verstand naar kijkt. Zeg in de URL-structuur waar de pagina voor staat; zo word je eerder gevonden in de zoekmachines en zijn je klanten eerder bereid zo’n link te delen. We kopiëren en plakken wat af, maar onduidelijke links kopiëren heeft toch altijd iets… wezensvreemd. Wat kopiëren we eigenlijk?

Uitdokteren

Wat is jouw ervaring met URL’s? Draai jij je hand er niet voor om, of tob je eindeloos om ook een keer in de resultatenlijst te komen? Heb je er hulp bij gekregen, of alles zelf uitgedokterd? Deel je ervaring hier, dat kan de worstelende URL-schrijver opbeuren. En mocht je bij het URL’s maken nou helemaal in de knoop komen, neem dan gerust even contact met ons op.

Scroll naar boven