Google Analytics – jouw little helper

Als je een website hebt voor je bedrijf of organisatie, is het fijn om te weten wat die site doet. Of hij wel een beetje loopt, het bezoekerspubliek bevalt. Je wil de boel kunnen analyseren. Wel, dat kan, met Google Analytics.

Google Analytics (hierna GA te noemen) is gratis te gebruiken als je een Google account hebt. Heb je die niet, dan maak je die eenvoudig aan op www.google.com . Zet de code voor GA dan op je website en de GA-software gaat voor je aan de slag.screenshot analytics channels

Waarom zou je willen weten hoe je website het doet? Je ziet wel of er  bezoekers komen en of die bezoekers wel of niet je diensten of producten afnemen, toch? En of die bezoekers nieuw zijn of terugkerend, ach, zo verschrikkelijk belangrijk is dat niet…

Tja. Inderdaad. Via het betalingssysteem zie je wel wat je hebt omgezet. Ga maar weer lekker slapen!

Conversies

De wakkere jongens en meisjes onder ons vinden Google Analytics wèl de moeite waard. Want de analyses van Google leren je veel over je website en tonen je waar je misschien verbeteringen kunt aanbrengen om nog meer bezoekers tot afnemers te converteren. Wat dat is één ding wat Google Analytics meet, het aantal conversies. Of dat nu om de aankoop van een of ander gaat, de inschrijving op je nieuwsbrief of het aanwijzen van de meest bezochte pagina van je website.

Stel dat er op elke pagina van je website een product uitgebreid wordt beschreven. En je stelt aan de hand van de analyses vast dat één pagina er uit springt voor wat betreft het aantal bezoekers. Dan kun je uit twee conclusies kiezen: het betreffende product is kennelijk heel populair; de andere pagina’s zijn minder aantrekkelijk, hebben een opfrissertje nodig.screenshot analytics dashboard

Dat laatste is zeker het geval als de verschillende producten of diensten niet zo heel veel van elkaar verschillen. Tenzij het om trends of ‘hot’ gaat, want die kun je moeilijk voorspellen dan wel bijsturen.

Waar vandaan?

Het is ook erg handig om te weten waar je bezoekers vandaan komen. Klikken ze door op een van je advertenties? Komen ze zo maar aanwaaien, al surfend? Komen ze via een zoekmachine? Als vrijwel niemand via jouw advertenties op je website komt kun je die advertentie uitschakelen, hem herschrijven, of hem elders plaatsen. Komt er niemand (nou ja, bijna niemand) via een zoekmachine naar je toe, dan wordt het tijd dat de website een SEO beurt krijgt: een Search Engine Optimization, ofwel dusdanig wordt herschreven dat zoekmachines je site wel oppikken en hoog in de resultaten plaatsen. Allemaal dingen die er toe doen en jouw website populair maken, waardoor je bedrijf of organisatie ook meer in de kijker loopt.

Zulke verbeteringen aanbrengen is niet altijd even gemakkelijk. Zelfs de Google Analytics code plaatsen en de resultaten ‘lezen’ vergt enige ervaring. Voor zowel Google Analytics als de verbeteringen van je website kun je natuurlijk altijd bij ons terecht. Wij weten alles van optimalisatie en analyses en kunnen je dus goed adviseren.

Of zaken voor je uitvoeren. Neem gerust contact met ons op om daar eens over te praten!

 

Scroll naar boven