Een kop en een tussenkop – bakens voor de bezoekers

Image for De voordelen van een WordPress website:

Een pagina op je website heeft een titel. En dat is maar goed ook, want op die titel wordt je site gevonden door mensen die naar jouw product of dienst op zoek zijn. Maar je moet die titel bewust kiezen en een belangrijke plaats geven op je pagina: het moet een heading tag worden.

Het belang van een heading tag is dat vlak daaronder vaak een weergave staat van wat er op de bewuste webpagina is te vinden. We gaan weer shoppen in de webwinkel “Strandhouten meubels voor iedereen”. De pagina die we voor de bezoeker en de zoekmachines willen uitlichten gaat over kasten.

Je heading tag zou dan zijn: Strandhouten kasten. En omdat dit de HOOFDKOP van je webpagina is, noemen we deze kop H1 (heading tag 1). Onder deze kop zou dan de volgende tekst kunnen staan: “We hebben alle soorten en maten strandhouten kasten. Legkasten, hangkasten, dressoirs, nachtkastjes. Allemaal precies op maat gemaakt, of in een standaardmaat geleverd.”

Tweede heading tag

Dan zou een alinea kunnen volgen over de kwaliteit van het strandhout dat wordt gebruikt en dan kom je met een TUSSENKOP, Het gebruik van post -tagook wel H2 genoemd (heading tag 2). Die tussenkop zou kunnen zijn: Hangkasten.

Onder deze tussenkop geef je een uitleg over de verschillende types hangkasten die er in de webshop zijn te bestellen, en allicht zet je er de link naar de betreffende pagina bij. Wel zo gemakkelijk voor de bezoeker. Dan ga je naar de volgende tussenkop, weer een H2, want hij doet in belang niet onder voor de eerste H2. De tussenkop is namelijk: Dressoirs.

Weer hetzelfde verhaal; toelichting, opsomming, link naar de desbetreffende webpagina. En zo werk je als eigenaar van deze website alle kasten af, met steeds een H2 als tussenkop.

Iets onbelangrijker

Op een gegeven moment ben je toe aan een iets onbelangrijker stukje tekst op je pagina. Die krijgt een H3, heading tag 3. Want hoe hoger het cijfer van de heading tag, des te minder belangrijk de kop is. Je kunt tot H6 gaan, dus leef je uit!

Wat zou H3 op de kastenpagina kunnen zijn? Bijvoorbeeld: Staat uw kast er niet bij? (dat zullen niet zo heel veel bezoekers lezen, met zo’n groot assortiment om uit te kiezen). Hierna geef je aan wat mensen kunnen doen als ze echt iets heel anders willen.

Als je gebruik maakt van WordPress voor je website, geeft WordPress je een gemakkelijke aanwijzing in de vorm van Koptekst1, Koptekst2, Koptekst3 etc. Steeds in een kleinere letter, waardoor je meteen ziet welke kop het belangrijkste is. Werk je zelf met codes, dan is dit een van de gemakkelijkste coderingen. Je verpakt een koptekst in

<h1>blablabla</h1> ofwel <h1>Strandhouten kasten</h1>.

To the point

Wees je er van bewust dat de kop en tussenkoppen ook daadwerkelijk iets met de inhoud van je pagina te maken hebben. Een tussenkop als “En verder…” staat wel leuk, maar verleidt geen enkele bezoeker om eens verder te kijken (wat wel jouw bedoeling man browsen in mobieleis). Bewaar dat soort teksten voor het clubblad en wees op je webpagina’s to the point. Tussenkoppen, heading tags, zijn er om jouw bezoekers en de zoekmachines te helpen hun weg te vinden. Je ordent met de hoofd- en
tussenkoppen de inhoud van je webpagina, zodat een bezoeker er graag terugkeert!

Gebruik jij tussenkoppen in je tekst? Doe je dat een beetje voor de vuist weg of heb je daarover echt nagedacht? Of altijd gedacht dat die tussenkoppen wel leuk zijn, maar niet voor jouw website? Wat vind je eigenlijk van het gebruik van tussenkoppen? We horen graag je mening!

Scroll naar boven