Met goede navigatie op je website voelt je bezoeker zich thuis

Het is belangrijk dat de bezoeker van je website zich meteen ‘thuis’ voelt en lekker gaat rondneuzen. Daarvoor is een goede navigatie op je website onontbeerlijk. Zie navigatie als een wegwijzer op een vijfsprong. Als alle borden door de hevige wind een andere kant dan de goede op wijzen, is de chaos rondom dat knooppunt al snel een onontwarbare knoop.

Lekker op een site surfen betekent dat de navigatie dik in orde is. Er zit structuur en logica in, niet alleen voor degene die de navigatie heeft bedacht, maar ook voor de blanco bezoekers. En van die bezoekers moet je het juist hebben!

De meest bezochte pagina van je website is waarschijnlijk je homepagina. Zelfs als iemand op een gespecificeerde link heeft geklikt van je website, komt hij toch vaak ook nog even langs op je homepage, gewoon, om even te kijken met wie hij nou precies te doen heeft. De duidelijkheid van je website begint dus bij pagina 1.

Van home- naar sub pagina

Vanuit je homepage kun je een aantal sub-pagina’s creëren. In ons strandhouten meubels voorbeeld zou de indeling van home naar sub als volgt kunnen zijn:

Home

Producten

Wat is strandhout?

Levering

Leveringsvoorwaarden

Ruilen

Over ons

Contact

Deze indeling spreekt wel voor zich. De eigenaar van de site verkoopt tafels, stoelen, en kasten.

Dan wordt zijn navigatie als het goed is als volgt (twee stappen in één keer in het schema):

Home

Producten

Tafels

Eettafels

Lage tafels

Bijzettafels

Stoelen

Stoelen

Luie stoelen

Krukken

Kasten

Grote kasten

Kleine kasten

Ladenkasten

Logisch en overzichtelijk. Het surfen wordt een feestje, want je bezoeker kan precies uitvogelen waar hij zit en waar hij heen moet. Stel, hij kijkt bij de kasten:

Home >> producten >> kasten >> kleine kasten

Heeft hij genoeg van de kleine kasten en wil hij ook eens bij de stoelen kijken (ja, je weet het niet…), dan hoeft deze bezoeker alleen maar terug naar ‘producten’ om vervolgens op ‘stoelen’ te klikken. Deze ketting van pagina’s wordt ook wel ‘broodkruimels’ genoemd. Anders dan Hans en Grietje vindt de bezoeker de weg wèl terug.

Gemiste kanswebsite navigatie

Zit je navigatie op je website minder goed en duidelijk in elkaar, dan loop je het risico dat de bezoeker die kennelijk wel in strandhouten meubels is geïnteresseerd, teleurgesteld dan wel gefrustreerd afdruipt. Gemiste kans, gemiste klant! Bovendien houden zoekmachines niet van verwarrende navigatie. Ook al gaan ze allereerst op inhoud van je site af, ze checken ook of je website gemakkelijk te navigeren is.

Wil je je bezoekers echt goed bedienen, dan geef je ze nog een pagina met je hele navigatie-boom. Daarop staat wat hierboven in schema is weergegeven. Het moet dan wel gek lopen, wil je bezoekers de weg niet kunnen vinden op je website. Stel je voor dat er niet twaalf soorten eettafels bij de strandhouten meubels website zijn te krijgen, maar 120. Allemaal anders, zowel in oppervlak als in vorm. En 150 stoelen, en 300 kasten…. Dat betekent een hele ‘dikke’ website. Dan wil je toch je potentiële klant vasthouden? Niet 112 hoeven bellen omdat hij helemaal over zijn toeren raakt van al dat strandhout?

Win-winbezoeker van de website

Goede navigatie op je website, netjes onderverdeeld in grote subgroepen en daarna verder onderverdeeld in sub-sub, sub-sub-sub (maar dan heb je al een flinke website) maakt je bezoekers blij en een blije bezoeker blijft langer op je pagina snuffelen. Met de kans dat hij van bezoeker klant wordt. Bovendien bedien je dan de zoekmachines beter, waarmee je weer beter in de ranglijst komt te staan. Win-win.
Heb je hulp nodig bij het maken van een navigatiesysteem? Neem gerust contact op! Heb jij voorbeelden van hele goede navigatie of juist een site die niet te bezoeken valt vanwege hele slechte navigatie? Zet die links dan eens hier, ter leringh ende vermaeck voor ons allemaal! We steken er allicht iets van op!

Scroll naar boven