My WordPress Blog

Huis >> Nieuws >> 6 gouden tips om Facebook fans te krijgen én te behouden!

als

6 gouden tips om Facebook fans te krijgen én te behouden!

Als je bij de 93% van de marketeers hoort die social media zakelijk gebruiken, dan hecht je waarschijnlijk veel waarde aan je bedrijfspagina op Facebook. Om op te vallen tussen al die Facebook pagina’s moet je iets bijzonders doen.

 

Burger King

Neem als voorbeeld Burger King in Noorwegen. Deze fast foodketen haalde de voorpagina toen het zijn management tactiek van zijn Facebook fan pagina drastisch veranderde.

Wat deed Burger King? Het bedrijf bood al zijn volgers in Noorwegen van de ‘oude’ pagina een gratis Whopper aan als ze de gloednieuwe pagina NIET zouden volgen… Het doel hiervan was om de ‘fans’ kwijt te raken die alleen maar op gratis dingen uit waren en om hun betrokkenheid op te krikken.Depositphotos_10681247_original

Burger King Noorwegen raakte zo 30.000 volgers kwijt, maar de burgerketen ziet dat niet als een verlies. Het bedrijf roemt de ruim 8.000 fans die niet meededen aan dit ‘uitverkoopje’ en noemt ze écht en toegewijd’ aan het BK merk. Volgens marketing directeur Burger King Scandinavië Sven Hars is de interactie van deze fans met de Burger King Noorwegen pagina veel positiever en het niveau van betrokkenheid ligt nu vijf keer zo hoog.

Of je dit nu wel of niet een geslaagde missie vindt, De Noorse divisie van Burger King begrijpt het belang van echte betrokkenheid bij een Facebook pagina. We willen hier niet suggereren om al je Facebook fans te lozen, maar van dit voorbeeld over betrokkenheid kun je wel wat opsteken.

 

Wij hebben een paar gouden regels voor het management van je bedrijfspagina op Facebook:

1. Wees niet opdringerig.

Niemand wil constant iets te koop aangeboden krijgen. Geef je bezoekers en fans boeiende verhalen die verband houden met jouw bedrijfstak en jouw bedrijf. Mensen raken niet betrokken door een verkooppraatje en als je niveau van betrokkenheid daalt, daalt ook je ‘newsfeed’ aanwezigheid. Advies: op je bedrijfspagina 80% boeiende inhoud, 20% verkoopgericht.

2. Geef antwoord op commentaar.

Het mooie – en vervelende – van Facebook is dat jouw fans vrijuit commentaar kunnen leveren. Als je negatieve feedback krijgt – en dat zal heus wel een keer gebeuren – steek dan niet je kop in het zand. Antwoord snel en eerlijk en strijk de frons in het voorhoofd glad. Advies: antwoord binnen het uur, of maximaal 24 uur.Depositphotos_20735969_original

3. Houd het kort en krachtig.

Een Facebook post zou hooguit 80 karakters mogen tellen, maar mik op 40. Dat schijnt een magisch aantal lettertekens te zijn die tot wel 86% hogere betrokkenheidleidt dan andere (langere) posts. Advies: niet langer dan 80 lettertekens per post.

4. Ga voor echte fans.

Bij Facebook fans geldt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Zogeheten ‘fan farms’ die worden betaald om jouw aantal fans voor zo min mogelijk geld zoveel mogelijk op te krikken, geven je niet meer dan dat… fans. Advies: werf alleen echte fans via netwerken, email etc.

5. Stel vragen.

Vragen stellen levert meer reacties op, vooral als het vragen zijn die de woorden ‘zouden moeten’, ‘zouden’, ‘welk(e)’ en ‘wie’ bevatten. Vragen die naar ‘waarom’ en ‘hoe’ zoeken, leveren minder reacties op, waarschijnlijk omdat je bezoekers meer moeten nadenken over de formulering van hun antwoord. Advies: stel je vraag aan het eind van je post, dat levert de meeste reacties op.

6. Val je fans niet lastig.

Doorgaans reageren fans positief op posts op je Facebook pagina. Maar 2% van de tijd die wordt besteed aan jouw pagina, reageert een fan negatief. Dat kan variëren van je post verbergen tot je pagina niet meer leuk vinden. Op zo’n moment zullen fans hoogstwaarschijnlijk al je content blokkeren. Dit zou kunnen betekenen dat je wel een hele hoop fans hebt, maar dat ze nooit je Facebook pagina zien. Advies: niet meer dan 1 – 4 posts per week plaatsen en daarvan hooguit 1 à 2 per dag.

Probeer deze regels toe te passen op je Facebook pagina… niet krampachtig, bouw het op en voor je het weet doe je een paar dingen als vanzelf. Sommige zaken, zoals korte posts schrijven en je post eindigen met een leuke vraag, zijn moeilijker dan andere.

Oefen eventueel eerst in “klad”, laat een ander eens naar je korte post of post met vraag kijken… Het management van je Facebook pagina – een uitdaging!

(update bericht van 16 december 2014)

RECENTE BERICHTEN