Blijf hoog scoren door goed website onderhoud

Website onderhoud

Je hebt een mooie website die ook regelmatig wordt bezocht door nieuwe en oude bezoekers. Dat is heel fijn, maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je je website onderhoud. Je wilt dat de site aantrekkelijk blijft. Terugkerende bezoekers moeten kunnen zien dat je website de nodige aandacht krijgt. Daarmee zet je ook de toon voor je bedrijf: je profileert je als een actief bedrijf dat echt wel weet wat zijn bezoekers willen zien en lezen.

Uiteraard moet je website zo soepel lopen als het bekende naaimachientje. Haperingen in het navigeren zijn erg irritant voor de bezoekers, die niet beschikken over engelengeduld en sneller afhaken dan je lief is. Je moet nieuwe updates van de software die je gebruikt, installeren en er voor zorgen dat je website er ook gelikt uitziet op tablet en smartphone. De mobiele website is daarvoor de oplossing, maar die moet je dan wel (laten) maken. Smartphone gebruikers zitten niet te wachten op grote dikke websites die eeuwen in beslag neemt om te downloaden. Alles moet snel, sneller en op zijn snelst!

Nieuwe content

Dat is website onderhoud voor wat betreft de technische kant. Minstens zo belangrijk is de inhoudelijke kant. Stuiten je bezoekers nog steeds op teksten van anderhalf jaar geleden? Oei! Daarmee scoor je echt niet. Noch bij je bezoekers, noch in de zoekmachines zoals Google die echt wel kijken of jij je content regelmatig aanpast, met andere woorden, of jij je website serieus neemt. Alleen dan kom je hoog in de lijsten van de zoekmachines te staan, en daar gaat het immers om.

Als jouw bezoekers zien dat jij serieus met de inhoud van je website bezig bent, komen ze graag weer terug om te kijken wat je nu weer hebt te bieden! Je had een prettig lijstje met zoekwoorden die je door je teksten strooide. Niet te veel, want dat wil Google weer niet. Je moet van je website geen spam site maken. Maar… tijden veranderen en zo ook de zoekwoorden. Dus is het wellicht verstandig om je teksten (deels) te (her)schrijven met de nieuwe zoektermen er in. Niets is zo snel achterhaald als alles wat met elektronica in het algemeen en computers, tablets en smartphones in het bijzonder heeft te maken. Wat vandaag ‘hot’ is, wordt morgen ingehaald door het nieuwe ‘hotte’. Het ene type smartphone is nog maar een dik half jaar op de markt, of de producent komt al weer met het volgende…

Hyperlinks en Facebook

Je hyperlinks, zijn die nog actueel? Of worden bezoekers als ze daarop klikken het bos ingestuurd naar een mededeling: page not found? Kan niet, dus controleer regelmatig of al je doorverwijzingen nog wel in orde zijn. Of de website nog wel bestaat waarnaar ze doorklikken. Het is erg slordig als je je bezoekers op expeditie stuurt zonder te weten of er een goede afloop is.

Heb je een Facebook pagina? Leuk, maar daar wil je ook bezoekers op zien! Dus zet een Facebook button op je website met jouw eigen link van je Facebook pagina. En schrijf regelmatig wat op die Facebook pagina, anders stelt dat niets voor. Je Facebook pagina is net zo goed een visitekaartje van je bedrijf als je website. Zet er foto’s op van je producten, projecten, nieuwe medewerkers… het is allemaal zo eenvoudig! Heel veel tekst er bij is niet nodig! Zorg in elk geval er voor dat een aantal mensen je pagina ‘liken’. Desnoods verplicht! En af en toe ook een commentaartje schrijven. Zodat je een levendige Facebook pagina hebt, en niet een die op een spookstad lijkt.

Je denkt misschien, nou ja zeg… voor dat onderhoud aan mijn website heb ik echt geen tijd! Begrijpelijk, maar besteed die klus dan uit aan mensen van wie het hun beroep is dergelijke werkzaamheden uit te voeren. Zo krijg je en kwaliteit en kwantiteit voor wat betreft updates van software en content. Met regelmatig en goed uitgevoerd website onderhoud kun je niet beter voor je website zorgen!

Scroll naar boven