Gebruik je foto’s optimaal

Dat ziet er goed uit… passende foto’s bij de tekst, zodat foto en tekst elkaar aanvullen. Goede kwaliteit foto, lekker scherp, de webpagina ziet er prima uit! Maar je kunt je foto’s nog beter naar voren laten komen, optimaliseren, door informatie aan de foto’s toe te voegen. Op die manier komt je foto nog vaker tevoorschijn.

Het wil wel eens gebeuren dat een bezoeker de illustraties op een website niet te zien krijgt. In plaats daarvan ziet hij dan rechthoeken met een klein kruisje in het midden of in de linker bovenhoek. Kennelijk ondersteunt de browser van de bezoeker geen of niet alle illustraties. Als je aan de foto een alt-attribuut hebt toegevoegd, kan de bezoeker in elk geval lezen wat er op de foto staat. Is bij een krantenfoto van een koe in de wei het onderschrift “Koe in wei” ten strengste verboden (dat ziet de lezer ook wel, wat wil je zeggen met die koe? Gaat het vee tegenwoordig eerder naar buiten na de winter? Zeg dat dan!), bij een alt-tekst is dat precies wat je wèl doet. Maar dan in een vlotte, korte zin. Bijvoorbeeld: ‘Op deze foto staat een koe in de wei; koeien gaan tegenwoordig eerder de stal uit.’

Alt-tekst = anchortekst

Bovendien, als je de afbeelding als link gebruikt, dan dient die alt-tekst net als de anchortekst het doel om beter gevonden te image linktekstworden in de zoekmachines. Nu moet je niet te pas en te onpas foto’s als link gaan gebruiken, daarvoor zijn tekstlinks veel meer geschikt. Maar een enkele keer kan wel. Zorg dan dat je foto ook een bestandsnaam heeft.

We laten de koe even voor wat ze is en gaan terug naar de strandhouten meubels. Alle foto’s krijgen een bestandsnaam, bijvoorbeeld ‘tafels-tafel 1’, ‘stoelen-stoel 6’, etc. Plaats al je foto’s in een zogeheten directory, een gids. Dat is gemakkelijk zoeken voor iedereen. De directory zou dan kunnen heten: www.strandhoutenmeubelsvooriedereen.nl/foto’s en de foto’s zouden dan per type kunnen worden gesorteerd. Daarnaast krijgt elke foto zijn eigen korte alt-beschrijving, bijvoorbeeld: ‘Deze foto toont een strandhouten eetkamerstoel, passend bij tafel X.’

Geen roman

Plaats geen hele rits zoekwoorden in je alt-tekst of bestandsnaam. De zoekmachines zien dat als spam als je die foto plus tekst als link gebruikt. Gebruik korte, ter zake doende zinnen, ze komen alleen tevoorschijn als de browser de foto niet ondersteunt. Het hoeft geen roman te zijn. Het is wel verstandig om afbeeldingen zoveel mogelijk in jpeg-, gif-, png- en bmp- bestandtypes te zoekmachinegebruiken, die worden vrij algemeen door computers ondersteund.

Een foto met een korte bestandsnaam, netjes opgeborgen in de directory in de juiste categorie en voorzien van een ter zake doende alt- tekst maakt dat je foto’s een geweldige toegevoegde waarde hebben dan “alleen maar” foto zijn. En je weet: hoe beter je website, des te beter ben je te vinden en te gebruiken. En dat loont!

Kun jij door alle instructies over foto’s in png, gif of jpeg het bos nog zien? Is het worstelen om die teksten in orde te krijgen, of is ook hier het motto ‘al doende leert men’ van toepassing? Help je collega- ondernemer uit de nood… geef hem hieronder nog wat tips voor teksten bij zijn foto, of een handige directory indeling!

Scroll naar boven