Beste social media post tijd

We begrijpen het wel, het bijhouden en aanvullen van je social media kan een hele uitdaging zijn: van het aanpassen van je tweets op Twitter naar de goede lengte, tot het onder de knie krijgen van de juiste toon op Facebook of de juiste hashtags op het juiste moment gebruiken. Maar wat doorgewinterde gebruikers van social media wel weten, is dat er een zekere kennis voor nodig is om het goed te doen. Als je bepaalde maatstaven hanteert, krijg je bijna gegarandeerd het resultaat dat je zo graag wil. Het enige dat je nodig hebt is wat kennis en planning, en dan ben je goed op weg om interessante content te plaatsen of aan te vullen. De grafieken geven enig inzicht in wat de slechtste en beste social media post tijd is.

Facebook: tijdens de slome middaguurtjes
De meeste mensen hebben moeite om door de uren na de lunch te komen en heel veel mensen gaan dan even naar Facebook. Als je op Facebook nieuwe content plaatst tussen 13 en 16 uur, krijg je het hoogste gemiddelde in doorklikken. Het aantal doorklikken piekt om 15 uur en duikt het dal in tijdens het weekeinde en dagelijks vóór 8 en na 20 uur als mensen kennelijk iets beters te doen hebben.

Twitter: tweet tijdens de lunchpauze
Honderdduizenden mensen zitten tijdens de lunchpauze op Twitter, de piek van het posten is van maandag tot en met donderdag. Als het eenmaal vrijdag is, en dan zeker na 15 uur, is iedereen foetsie. Wil je meer response hebben op je tweets, voeg dan een plaatje toe; dat levert je 48% meer retweets op.

Niemand zit vrijdags op LinkedIn
Het lijkt er op dat als mensen hun bureaulade op slot doen en klaar zijn om in het weekeinde lekker te ontspannen, ze minder belangstelling hebben voor wat er op LinkedIn gebeurt. Midden in de week rond het middaguur en 17 uur zijn de beste momenten voor dit medium.

Pinterest is voor dagdromers (en voor in het weekeinde)
De gebruikers van Pinterest bekijken huishoudelijke tips, heerlijke recepten en droomaankopen het liefst in het weekeinde, en dan vooral op zaterdagochtend. En het lijkt er op dat ze over veel wilskracht beschikken tijdens het werk, want dat is wel de slechtste tijd om iets op Pinterest te plaatsen of te delen. En de gebruikers van Pinterest zijn meer geïnteresseerd in merken en winkels dan die van Facebook. Een echte verkoopmachine dus!

Tumblr is voor nachtmensen
Wie op Tumblr zit, is vaak een echt nachtmens. De beste tijd om daar iets te plaatsen is tussen 19 en 22 uur. Als je daar vóór 16 uur iets aan je content toevoegt, kun je het net zo goed meteen deleten…

Google+ gebruikers zijn vroege vogels
Google+ gebruikers zijn juist heel vroeg actief. Daarom heeft content die erg vroeg is geplaatst het beste resultaat. Zoals je ziet heeft elke site in de social media zijn eigen waarde en ook zijn eigen publiek met een bepaalde karaktertrek (vroege vogel, nachtmens, weekendgenieter etc.). Daarom doe je er goed aan te onderzoeken – al dan niet zelf of door een deskundige – welke social media door jouw klanten of publiek worden bezocht. Op die manier kun je het plaatsen van leuke en/of boeiende content helemaal focussen op die bepaalde groep. Het zou zelfs aan te raden zijn, je posts enigszins aan te passen aan het type social medium waar je ze plaatst. Op die manier bereik je het meeste resultaat met de minste moeite. We vertellen je er graag meer over!

Scroll naar boven